loading...
پورتال اسلامی فرهنگى سيب سرخ
بهزاد بازدید : 497 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)
قال رسول الله صلی الله علیه وسلم:« لو تعلم امتی ما فی رمضان لتمنوا ان تکون السنه کلها رمضان»
یعنی: پیغمبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی اله علیه وسلم فرموده اند: اگر امت من می دانستند که در ماه مبارک رمضان چقدر ثواب و رحمت وجود دارد، آرزو می کردند که تمام روزهای سال رمضان باشد.

فضیلت ماه رمضان

ماه رمضان نهمین ماه سال اسلامی است. رمضان دارای معنای متعددی است از جمله اینکه رمضان گناهان را می سوزاند و از بین برنده گناهان است. ماه مبارک رمضان برای مسلمانان بزرگترین نعمت خداوند است بشرطیکه قدر این نعمت بجا آورده شود.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرموده اند: هر کس با آمدن رمضان خوشحال و از رفتن آن غمگین شود بهشت بر او واجب می شود. هر شخص این ماه مبارک را از ابتدا تا پایان بطور کامل روزه بدارد، از گناهان خویش پاک می گردد آنگونه که بچه ای از مادر متولد می شود.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرموده اند: چهار چیز را در ماه رمضان بسیار انجام دهید:
الف ـ دو چیز آن باعث خوشنودی پروردگار می شود 1ـ لا اله الا الله محمد رسول الله 2ـ استغفر الله
ب ـ دو چیز دیگر را خود شما به آن محتاج هستید. 1ـ بهشت را از خداوند بیشتر طلب کنید.2ـ از آتش دوزخ به خداوند بسیار پناه ببرید.
«از حضرت سلمان رضی الله عنه روایت شده است: پیغمبر اکرم صلی الله علیه وسلم در آخرین روز ماه شعبان ما را ارشاد فرمودند و گفتند که ماه بسیار با عظمت و مبارکی(رمضان) بر سر شما سایه افکنده است، در آن شبی وجود دارد (شب قدر) که از هزاران ماه بهتر است، خداوند متعال روزه ی این ماه مبارک را فرض کرده است و قیام شب (تراویح) آن را ثواب قرار داده است، هر کس در این ماه مبارک با انجام دادن کارهای نیک به خداوند نزدیک شود آنگونه است که در غیر ماه مبارک رمضان فرضی را انجام داده و هرکس در این ماه فرضی بجا آورد مثل این است که در غیر رمضان هفتاد فرض را انجام داده باشد. این ماه، ماه صبر است و جزای صبر نیز بهشت می باشد. و این ماه، ماه تسلیت و تعزیت است. در این ماه بر رزق مؤمن افزوده می شود. هرکس در این ماه روزه داری را افطاری دهد (وسایل افطارش را فراهم کند) باعث از بین رفتن گناهان شده، از آتش جهنم نجات یافته و باندازه ثواب آن روزه دار به شخص افطاری دهنده نیز ثواب می رسد بدون اینکه از ثواب روزه دار کم شود.
اصحاب کرام رضی الله عنهم گفتند: همه ما مال و توانایی آن را نداریم که روزه داری را افطار دهیم در این هنگام پیغمبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: خداوند متعال این مقدار ثواب را به کسی هم مرحمت می فرماید که بتواند بوسیله یک عدد خرما با یک لیوان آب با یک جرعه شیر روزه داری را افطار دهد. او در ادامه فرمودند این ماه ماهی است که اول آن رحمت و وسط مغفرت و آخر آن رهایی از آتش است. هر کس در این ماه در کار نوکر(خادم و کارگر) تخفیف دهد(و آن را وادار به انجام کارهای سخت نکند) خداوند وی را مغفرت کرده واز آتش جهنم آزاد می کند و ... .
در حدیث دیگر اینگونه آمده است که «روزه ماه رمضان و روزه 3 روز از هر ماه، وسوسه و اضطرابهای قلبی را از بین خواهد برد.»
روزه از محبوب ترین عبادات خداوند است به همین جهت فرموده است: پاداش هر عمل نیک را فرشتگان می دهد ولی پاداش روزه را خودم عطا می کنم، زیرا روزه فقط برای من است.
از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم حدیثی نقل شده: هر کس دهه ماه رمضان را به اعتکاف بنشیند به او ثواب دو حج و دو عمره می رسد و هرکس در مسجدی که جماعت بر پا می شود، بعد از مغرب تا عشاء اعتکاف بنشیند و مشغول نماز و تلاوت قرآن شود و با کسی سخن نگوید و مشغول کار دیگری هم نشود خداوند برایش کاخی در بهشت بنا خواهد کرد.
پیغمبر علیه السلام در حدیثی فرموند: «من افطر یوما من رمضان من غیر رخصة و لا مرض لم یقضیه صوم الدهر کله»
یعنی: هر کس در ماه مبارک رمضان بدون اینکه رخصتی داشته و یا مریض باشد، یک روز از آن را روزه نگیرد گرچه تمام روزهای سال را هم روزه بگیرد به مقدار ثواب آن روز نمی رسد»

اهمیت رمضان

1ـ نازل شدن قرآن: در این ماه قرآن عضیم الشأن که برنامه و قانون دنیا در آن جای دارد. در این ماه مبارک نازل شده است پس به این علت نزد پروردگار از شأن و شوکت خاصی برخوردار می باشد.
2ـ شب قدر: که خداوند متعال آن را بهتر و بزرگتر از هزار ماه نام می برد.
3ـ روزه رمضان: روزه گرفتن در این ماه که یکی از ارکان اسلام و یکی از دستورات الهی می باشد یکی از عبادتهای بسیار مهم و سبب قرب و نزدیکی به خداوند متعال است.
حضرت ابو هریره رضی الله عنه می گوید که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: در رمضان به امت من پنچ چیز عطا شده که قبل از این به هیچ امتی داده نشده است 1ـ بوی دهان روزه دار نزد خداوند از بوی عطر معروف مسک هم پسندیده تر است. 2ـ ماهی های دریا تا هنگام افطار برای روزه دار دعا و مغفرت طلب می کنند. 3ـ خداوند هر روز بهشت را برای آنان آراسته و مزین می نماید و به بهشت می گوید بزودی بنده های نیک من مشقت های دنیا را پشت سر می گذارند و به سوی تو خواهند آمد. 4ـ شیاطین متمرد بند و زنجیر کرده می شوند تا به گناهانی که در غیر رمضان دسترسی دارند نتوانند برسند.5ـ در شب آخر رمضان روزه داران درخشیده می شوند. اصحاب عرض کردند: یا رسول الله این شب مغفرت وآمرزش شب قدر است، رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: خیر، شب عید فطر است. قاعدتاً پس از اتمام کار به کارگر مزد می دهند.

نماز تراویح

خواندن نماز تراویح در شب های ماه مبارک رمضان برای مردان و زنان سنت است مثل سنت نمازهای پنجگانه ثواب بیشماری دارد. این نماز در شب های ماه مبارک رمضان پس از خواندن چهار رکعت فرض عشاء و دو رکعت سنت عشاء، بیست رکعت سنت تراویح بصورت دو رکعتی خوانده می شود که بعد از هر چهار رکعت می نشینند و تسبیح تراویح را می خوانند، سنت است در ماه مبارک رمضان در نماز تراویح ختم قرآن صورت گیردکه ثواب بسیاری دارد.
توجه: پس از خواندن بیست رکعت نماز تراویح سه رکعت نماز وتر واجب نیز با جماعت خوانده می شود بشرطیکه نماز عشاء را با جماعت خوانده باشند.
از حضرت علی رضی الله عنه روایت شده: روزی از روزها از پیامبر علیه السلام در مورد فضیلت نماز های تراویح در ماه مبارک رمضان سوال شد و پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم در مورد فضایل نماز تراویح در شب های مبارک رمضان فرمودند:
1ـ فضیلت شب اول نماز تراویح: هر کس در اولین شب در ماه مبارک رمضان نماز تراویح را بخواند گناهان صغیره او عفو می شود همانند روزی که از مادر متولد شده باشد.
2ـ فضیلت شب دوم: هر کس در دومین شب نماز تراویح را بخواند او و پدر و مادرش مورد مغفرت قرار می گیرد بشرطیکه پدر و مادر ش مومن و دیندار باشد.
3ـ فضیلت شب سوم: فرشته ای از عرش ندا خواهد کرد که ای بنده خدا اعمالت را از سر گیر که خداوند متعال گناهان تو را می بخشد.
4ـ فضیلت شب چهارم: هرکس در این شب نماز تراویح بخواند ثوابی همچون خواندن کتاب تورات و زبور و انجیل و قرآن کریم به او داده می شود.
5ـ فضیلت شب پنجم: خداوند متعال وبی همتا بر وی ثواب خواندن نمازی در مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد الاقصی را می بخشد.
6ـ فضیلت شب ششم: خداوند متعال بر وی ثواب طواف نمودن بیت المعمور را عطا می کند و مغفرت طلب می کند بر وی هر سنگ و شن ماسه و غیره (بیت المعمور مسجدی است در مقابل مسجد الحرام که بر آن فرشتگان طواف می کنند.)
7ـ فضیلت شب هفتم: خواندن نماز تراویح در این شب گویی که حضرت موسی علیه السلام را یافته است و در برابر فرعون و هامان ظالم به حضرت موسی علیه السلام کمک کرده باشد.
8ـ فضیلت شب هشتم: خداوند مهربان به او ثوابی می دهد برابر با ثوابی که به حضرت ابراهیم علیه السلام داده است.
9ـ فضیلت شب نهم: هرکس در این شب نماز تراویح را بخواند مثل این است که خداوند متعال را عبادت کامل نموده است (مانند عبادت پیامبر گرامی حضرت محمد صلی الله علیه وسلم به او عطا می شود.)
10ـ فضیلت شب دهم: هرکس در این شب نماز تراویح را بخواند خداوند کریم به او رزق دنیا و آخرت را عطا می کند.
11ـ فضیلت شب یازدهم: هرکس در این شب نماز تراویح را بخواند هر وقت از دنیا رحلت نماید بی گناه از دنیا سفر خواهد نمود.
12ـ فضیلت شب دوازدهم: با خواندن نماز تراویح در این شب صورت وی در روز قیامت مانند ماه شب چهاردهم نورانی منور خواهد شد.
فضیلت شب سیزدهم : هر کس در این شب نماز تراویح بخواند در روز قیامت از تمام بدی ها ومفاسد و عذاب های خداوند در امان خواهد بود.
14ـ فضیلت شب چهاردهم: فرشتگان مقرب الهی بر وی گواهی وشهادت می دهند که او نماز تراویح را ادا نموده است.
15ـ فضیلت شب پانزدهم: تمام فرشتگان عرش و کرسی بر وی طلب مغفرت و بخشش از خداوند خواهند کرد.
16ـ فضیلت شب شانزدهم: هر کس در این شب نماز تراویح را بخواند خداوند آن را از عذاب سخت دوزخ آزاده نموده و از زمره بهشتیان خواهد کرد.
17ـ فضیلت شب هفدهم: با خواندن نماز تراویح در این شب خداوند کریم بر او ثواب تمام پیامبران را خواهد داد.
18ـ فضیلت شب هجدهم: در این شب فرشته ای ندا خواهد کرد ای بنده ای که نماز تراویح را اداء نمودی خداوند از شما و پدر و مادرتان راضی شده است.
19ـ فضیلت شب نوزدهم: خداوند بی همتا درجه و رتبه وی را در جنة الفردوس بلند می کند (یعنی به او بالاترین درجه بهشت را عطا می کند).
20ـ فضیلت شب بیستم: هر کس در این شب نماز تراویح را بخواند خداوند منان برای او ثواب شهداء و صالحان را می بخشد.
21ـ فضیلت شب بیست و یکم: خداوند مهربان خانه و مکانی از نور و روشنایی در بهشت به او اختصاص خواهد نمود.
22ـ فضیلت شب بیست دوم: هرکس در این شب نماز تراویح را بخواند در روز قیامت از تمام غم و غصه ها رهایی یافته و در امان خواهد بود.
23ـ فضیلت شب بیست و سوم: با خواندن نماز تراویح در این شب سبحان برای او شهری در بهشت بنا خواهد نمود.
24ـ فضیلت شب بیست و چهارم: هر کس در این شب نماز تراویح را بخواند دعاها و نماز تراویح وی مستجاب می گردد.
25ـ فضیلت شب بیست و پنجم: خواندن نماز تراویح در این شب عذاب قبر را دفع می کند.
26ـ فضیلت شب بیست و ششم: هرکس در این شب نماز تراویح را بخواند خداوند متعال بر وی ثواب چهل سال عبادت را عطا خواهد نمود.
27ـ فضیلت شب بیست و هفتم: کسی که نماز تراویح را در این شب بجای آورد همچون رعد و برق از پل صراط عبور می کند.
28ـ فضیلت شب بیست و هشتم: خداوند عزوجل در این شب به او هزار درجه از درجات بهشت عطا خواهد نمود.
29ـ فضیلت شب بیست و نهم: در این شب خداوند یکتا ثواب هزار حج مقبول شده را به این شخص خواهد بخشید.
30ـ فضیلت شب سی ام: در آخرین شب ماه مبارک رمضان هرکس که نماز تراویح را ادا نماید خداوند رحمان ندا خواهد نمود ای بنده من از میوه های بهشت بخور و از چشمه سلسبیل غسل کن و از آب کوثر بنوش، من پروردگارت هستم و تو بنده من).

عن عبیدة رضی الله عنه قال سمعت رسول الله صلی الله علیه و سلم یقول الصیام جُنَّةٌ ما لم یَخرُقهَا. یعنی از عبیده رضی الله عنه روایت شده: من از رسول گرامی صلی الله علیه و سلم شنیده ام ایشان فرمودند: روزه گرفتن برای انسان سپری است مادامی که آن را پاره نکند.
منظور از سپر بودن این است که همانطوریکه انسان بوسیله ی سپر خود را حفاظت میکند، بوسیله ی روزه نیز از دشمن خود (شیطان) حفاظت حاصل میکند.
برای روزه دار سه چیز مستحب است:
اول: سحری خوردن، بدلیل قول پیامبر که میفرماید: تَسَحَّرُوا فانَّ فی السحور برکة. یعنی سحری بخورید زیرا که در سحری خوردن برکت وجود دارد.
دوم: تأخیر در سحری خوردن. البته تا هنگامی که ما را به شک نیندازد مستحب است و در غیر این صورت مکروه میباشد.
سوم رود خوردن افطاری (قبل از نمایان شدن ستاره ها) البته در روزهای ابری برای احتیاط از فاسد شدن روزه نباید تعجیل نمود و گفتن دعای «اللهمَّ لَکَ صُمتُ وَ بِکَ آمَنتُ وَ عَلَیکَ تَوَکَّلتُ وَ عَلَی رِزقِکَ اَفطَرتُ وَ صَومَ الغَدِ مِن رَمَضَانَ نَوَیتُ فاَغفِرلِی مَا قَدَّمتُ وَ مَا اخَّرتُ».

منابع و مآخذ: فضائل ماه رمضان ـ فضایل دوازده ماه قمری ـ ارشاد المؤمنین جلد اول ـ احکام صوم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
هدف ما از تشکیل چنین سایتی کمک و جذب جوانان رو به دین مبین اسلام است.از این رو اکثر مطالب سایت مطابق با سلیقه جوانان و در چارچوب قوانین اسلامی تهیه شده است.با عضویت و فعالیت خود ( نظردهی و شرکت در تالار گفتمان و ... ) به پیشرفت سایت کمک خواهید کرد و اگر ایده ای جهت ترقی سایت در ذهن دارید لطفا آن را با ما در میان بگذارید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 239
  • آی پی امروز : 112
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 148
  • باردید دیروز : 70
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 668
  • بازدید ماه : 3,331
  • بازدید سال : 17,499
  • بازدید کلی : 3,450,559
  • کدهای اختصاصی
    flag counter
    Flag Counter